Każdy czas jest dobry na zmianę. Fala eksperckich porad dosięga nas jednak najczęściej na początku roku. To wtedy mamy największe parcie na zmiany. To czas, gdzie wszędzie szukamy zapalników oraz mentorów. Na drodze do zmiany mentor i tak zwany ekspert jest dla nas na wagę złota.
Powstają jednak pytania: jaką wartość ma wiedza od znanych ekspertów? Jak możemy ją przekładać na naszą rzeczywistość? Czy to co się sprawdziło u Buffeta, czy Jobsa zadziała na naszym polu walki?
Kilka prawd o inspiracji przez cytaty, historie sukcesu, czy porady znanych ludzi.
- Szybka motywacja
Dobry cytat, który w danym momencie jest nam potrzebny potrafi szybko dać nam tak bardzo potrzebny zastrzyk energii. To niestety nie działa na dłuższą metę. Nad motywacją i swoimi działaniami należy pracować nieco inaczej. O tym, jak pracować z dużą dawką pozytywnej motywacji będzie kolejny artykuł.
Przykład cytatu motywującego do pracy i ciągłego rozwoju tego co robimy:
\”Pracuj, aby się stawać, nie aby zdobywać.\”
ELBERT HUBBARD
-
Zyskanie nadziei oraz innego punktu widzenia
Czasem jedno właściwe zdanie potrafi zmienić nasze postrzeganie. To z kolei może stać się krokiem milowym w naszej karierze.
-
Konieczność dopasowania do całości i kontekstu
Każdą wielką mądrość znanych ludzi biznesu należy odnieść do konkretnego kontekstu. Wiemy przecież, jak bardzo splot określonych okoliczności wpływa na końcowy wynik.
Czy warto zatem inspirować się wiedzą od szefów z wysokiej półki i znanych ekspertów?
Moim zdaniem wartość tej wiedzy jest mniejsza niż sądzimy. Specyficzne strategie sukcesu są skuteczne w określonych okolicznościach – miejsca, czasu i ludzi.
Ktoś kto jest świadomy tych prawd, traktuje wiedzę od tego typu ekspertów i mentorów jako luźną interpretacje stanowiącą inspirację do osobistych rozważań.
Jeśli bezrefleksyjnie naśladujemy praktyki naszych idoli często skazani jesteśmy na porażkę.
W każdym sukcesie jest bardzo dużo miejsca na nasz własny wkład i to wszystko co wnosimy sobą.
Warto z rozwagą analizować wzorce i nie ulegać bezmyślnie modom, czy autorytetom.
Co zatem zrobić i jak się przegotować, aby optymalnie wykorzystać inspiracje płynącą od innych?
Nieważne, czy inspirację czerpiemy z wykładu mówcy motywacyjnego, książki, artykułu, cytatu, czy słuchamy wywiadu z naszym autorytetem. Poniżej opisuję garść przydatnych wskazówek, aby najpełniej wykorzystać inspirację płynącą od innych.
Krytyczna analiza osobista
Najprościej ujmując to krytyczne podejście do tego co słyszymy, tylko po to, aby dostrzec różne aspekty i możliwości. Krytyczne podejście nie opiera się na negowaniu, ale na analizowaniu różnych scenariuszy.
Pamiętajmy, że nie ma rozwiązań doskonałych dla każdej sytuacji!
Pytania, które warto sobie zadać podczas analizowania to:
Przy jakich założeniach ten pogląd jest prawdziwy?
Przy jakich założeniach ten pogląd nie ma sensu?
W jaki sposób rozwiązanie, o którym usłyszałem może być spójne z tym kim jestem i jak działam?
Jakie dotychczasowe sposoby działania mogę zakwestionować dzięki temu?
Jaką wartość to dla mnie wniesie?
Autorska twórczość
Każda inspiracja powinna w konsekwencji prowadzić do głębszego samodzielnego myślenia. Samo myślenie ma jednak ulotny charakter-wszystko co ważne i co przemknie nam przez głowę należy notować.
Pomysły, których nie zanotujemy bardzo często bezpowrotnie tracimy. Idee, które powstają podczas analizowania twórczej inspiracji powinny być dalej przetwarzane, zapisywane w większych formatach. Końcowy etap tego procesu to wypracowanie własnej interpretacji i własnych rozwiązań.
Nie znam osób, które nie czerpią inspiracji od innych. Trzeba tylko robić to z głową, aby uniknąć frustracji i pytań do siebie czemu mnie się nie udaje-przecież robię to co mówił Wielki X .
Każda sytuacja wymaga inspiracji plus własnej ścieżki-pamiętajmy o tym 🙂