Niekonwencjonalne sposoby na zwiększanie efektywności w pracy.

Efekt unoszenia się na fali wyjątkowej energii podczas wykonywania codziennych obowiązków-czemu nie?!

Gdy wykonując określone zadanie odczuwamy zarówno jasność umysłu , koncentracje, jak i chęć do działania, to nasza praca staje się przyjemnością, a czas bardzo szybko mija.

Dzisiejszy świat wymaga od nas skupienia i wykonywania bardzo wielu zadań. Bardzo często po pracy nasz organizm wymaga kilku godzin, aby doszedł do siebie. Konieczność nieustannego skupienia to jednak niecodzienny stan dla naszego organizmu. Wszystkie badania nad koncentracją wskazują, że nie ma możliwości, aby organizm samoczynnie utrzymywał stan skupienia i koncentracji przez długie godziny.

Wiele obowiązków jednak wymaga bardzo wysokiego poziomu uwagi, a skutki popełnionych błędów mogą bardzo dużo kosztować.  Aby móc pobudzać skupienie organizmu i utrzymywać wysoką efektywność w pracy możemy stosować różne środki, te znane oraz te  niekonwencjonalne, a przy tym nie wpływające negatywnie na nasze zdrowie.

Jakie zatem są sposoby na podniesienie efektywności i większej motywacji do pracy?

Zacznijmy od tych skutecznych , a mniej znanych.

  1. Zwiększanie poziomu skupienia i efektywności pracy poprzez zapach

 

\"\"

 

Bardzo dużo ciekawych informacji na temat wpływu zapachu na efektywność w pracy możesz przeczytać w artykule: Tajemnice zapachów pobudzających umysł i motywujących do działania.

Na szczęście ta metoda wpływu na efektywność nie wpływa negatywnie na nasze zdrowie ( tak jak w przypadku energetyków, czy litrów wypitej kawy) i jest bardzo przyjemna.

Co do skuteczności wpływu wybranych naturalnych zapachów przekonują naukowcy, prowadzący liczne badania potwierdzające korelacje między zapachem, a zmianami w koncentracji i poziomie energii do działania.

Wybrane  zapachy mające cudowną moc wpływania na efektywność pracy: Mięta, cynamon, rozmaryn, lawenda w połączeniu z cytrusami.

2. Medytacja podczas pracy.

Mózg przetwarzający dużą ilość danych potrzebuje odświeżenia i wzmocnienia. Nawet krótka medytacja przywraca jego efektywność i pozytywnie wpływa na wyniki pracy.

 

3. Zdrowe zioła na pobudzenie w pracy

\"\"

 

Aby usprawnić nasze myślenie i skupić uwagę na dłużej, najczęściej sięgamy po kawę, lub napoje energetyczne. Oczywiście Ci bardziej świadomi zaparzają sobie dzbanek zielonej herbaty i nie niszczą przy okazji swojego zdrowia. Nie wszyscy jednak wiedzą, że są ziołowe herbatki, które swą skutecznością mogą konkurować zarówno z kawą, jak i energetykami.

Do najsilniej działających należą Yerba mate oraz guarana.Yerba mate działa mniej gwałtownie niż kawa ale z kolei efekt utrzymuje sie dłużej. Poprawia pamięć, koncentrację poprzez zwiększenie ciśnienia krwi. Mózg staje się bardziej dotleniony i działa dużo bardziej wydajnie. Na rynku dostępna jest pod różnymi postaciami : zarówno do zaparzania, jak i w postaci proszku do rozpuszczania w zimnej wodzie.

 

Guarana to napój, który posiada trzy razy więcej kofeiny niż kawa! Działa silniej, dłużej i jest zdrowsza.

W Polsce dużą popularnością cieszy się napar z liści ostrokrzewu paragwajskiego zwanym Yerba mate. Jest chętnie wybierany również ze względu na otoczkę związaną z piciem tego naparu. Prawidłowo podawany jest w specjalnej tykwie.

 

Co można jeszcze zrobić, aby nie rozpraszać skupienia uwagi i poprawić efektywność pracy nad zadaniami?

Eliminowanie rozpraszaczy uwagi

Przede wszystkim ograniczyć wszelkie rozpraszacze uwagi takie jak: telefon, Internet, czy koledzy, którzy wołają na papieroska lub pogadankę.

Jak to zrobić?

To proste. Na czas wykonywania zadania wyłącz telefon. Świat się nie zawali jeśli przez 4 godziny nie będzie Cię w sieci. Nie zaglądaj podczas pracy na pocztę, tym bardziej nie klikaj po innych stronach-bo coś Ci się akurat przypomniało.

Uprzedź swoich kolegów, aby Ci nie przeszkadzali w godzinach, gdy będziesz wykonywał swoje zadanie. Najlepiej określić ramy czasowe , np. od 10 do 2 kończę ważny projekt. Muszę się na tym skupić, tak więc bardzo proszę, aby wszystkie sprawy poczekały do 2.

Zazwyczaj już te proste czynności sprawiają, że unikamy tzw. efektu piły. Polega on na tym, że dystraktory zmniejszają naszą efektywność. W sytuacji, gdy ktoś lub coś nam przeszkodzi, potrzebujemy masę energii i czasu aby powrócić ponownie do wykonywanej czynności.

Dzielenie zadania na mniejsze części.

To bardzo dobry sposób poprawiający efektywność w przypadku długich i żmudnych zadań.

Już sama myśl o wykonaniu zadania wymagającego skupienia przez wiele godzin przyprawia o niepokój. Podzielenie tego na mniejsze kawałki sprawia, że staje się to dla nas bardziej do przyjęcia. Dzięki temu podchodzimy do tego z większą motywacją.

Scroll to Top