Sztuka storytellingu dla działów HR

Dawno już nie było takiej sytuacji na rynku pracy, jak jest współcześnie. Firmy machają pracownikom przed nosem ciekawymi benefitami, perspektywami, nie wspominając już o zarobkach.

Pytanie skąd wziąć pracowników i jak ich przekonać, aby zostali z nasza firmą, to współcześnie największe wyzwania dla działów HR.

Moment prezentacji potencjalnemu pracownikowi firmy, można porównać do sprzedaży. Jeśli już mamy odpowiednich kandydatów i chcemy, aby związali swoje losy właśnie z naszą firmą, musimy podejść do sprawy nieco sprzedażowo.

Umiejętności storytellingu w działach HR

Stworzenie obrazu świetnie prosperującej firmy, która jest odpowiedzią na konkretne potrzeby pracownika może okazać się czymś co przeważy szalę decyzji pracownika.

Zasiewanie obrazów, emocji i całej otoczki, tak ważnej dla pracowników należy właśnie do umiejętności storytellingu.

Jeszcze nie tak dawno proces rekrutacji skupiał się na dotarciu do potencjalnych kandydatów z informacją, odsiewaniu niewłaściwych kandydatów i wybraniu tzw. rodzynków używając mniej lub bardziej zaawansowanych narzędzi. To pracodawca był Panem i władcą na włościach, a pracownik modlił się w duchu i miał nadzieję, że to właśnie jego dotknie Pańska łaska.

Dziś to ,,Pan na włościach ‘’ może zainteresować kandydata i po prostu się sprzedać.

Sztuka sprzedaży i właściwego pokazania firmy wybranym kandydatom leży właśnie w kompetencji działu HR.

Jak zatem budować historie firmy i warunków pracy?

Proces jest dokładnie taki sam, jak w przypadku sprzedaży. Podczas procesu rekrutacji staramy się uzyskać od kandydata jak najwięcej informacji związanych z jego stylem pracy, oczekiwaniami i priorytetami.

Podsumowanie rozmowy to właściwy moment, aby przedstawić kandydatowi krótką prezentację firmy.

Na co zwrócić uwagę podczas takiej prezentacji?

  1. Po pierwsze musi być ona dopasowana do informacji, które zdobyliśmy podczas procesu rekrutacji.

Wiemy doskonale jakie korzyści możemy zaproponować kandydatom. Sęk w tym, że nie każda marchewka kusi. Dla jednej osoby kluczowa będzie możliwość elastycznego czasu pracy, dla innej z kolei, stawianie na rozwój pracowników. Pamiętajmy zatem aby, podobnie jak rasowy sprzedawca przedstawić swoją firmę z tej perspektywy która wydaje się być najciekawsza dla kandydata.

2. Opowiadanie o firmie powinno nosić znamiona dobrej i treściwej opowieści. Opowieść o firmie w formie prezentacji powinna zawierać właśnie te wabiki, którymi wyraził zainteresowanie pracownik. Absolutnie nie możemy zanudzić kandydata, czy prezentować wyświechtanych tekstów. Jeśli nasza prezentacja może zaważyć na decyzji, to niewątpliwie musi być barwna i celna.

3. Prezentacja firmy powinna być uatrakcyjnia przez materiały interaktywne w bardzo skomasowanej formie. Pamiętaj- nie możemy zanudzić kandydata. Z całej prezentacji zapamięta z reguły to co na początku (efekt pierwszeństwa, to co na końcu (efekt świeżości ) i do tego dołoży, to co będzie miało dla niego emocjonalne znaczenie.

4. Pamiętaj o wykorzystaniu głosu i akcentów niewerbalnych , aby po pierwsze uatrakcyjnić i uwiarygodnić przekaz.

 

Ta ostatnia umiejętność wymaga nieco treningu. Jeśli w firmie zatrudniony jest trener wewnętrzny –nie będzie problemu, aby przećwiczyć to kilka razy i doprowadzić wszystkie szczegóły do perfekcji.

 

 Jak wykorzystać storytelling w HR?  Sposoby na wykorzystanie podczas rekrutacji i nie tylko.

Sztuka opowiadania o firmie z wykorzystaniem historii ma bardzo szerokie zastosowanie –również w działach HR.

  • Budowanie wizerunku marki to idealne miejsce na storytelling. Właśnie za pomocą historii możemy w niebanalny i ciekawy sposób przedstawić naszą firmę.
  • Krótka prezentacja firmy kandydatom-tak jak opisywałam wyżej, to również jest bardzo dobry grunt na popisanie się umiejętnością storytellingu.
  • Storytelling w działaniach CSR. Kolejny obszar pracy działów HR, gdzie wykorzystując historie realizujemy politykę społecznej odpowiedzialności biznesu.
  • Storytelling dla audytorów odwiedzających firmę. Tu również można wykorzystać ogromną siłę storytellingu, tak przedstawiając fakty, aby skierować uwagę audytora na to co chcemy podkreślić. Dobre wrażenie to już około 30 procent sukcesu podczas audytu.

Wymagania wobec działów HR stale rosną. Obserwowanie rynku i zmian, jakie na nim zachodzą sprawia, że podnosimy poprzeczkę coraz wyżej-również wobec siebie i potrzebnych w tym dziale kompetencji.

Zapytaj o szkolenie ze storytellingu    już teraz!

 

\"\"                  Skontaktuj się z nami 517 112 689 

lub  w formularzu kontaktowym zapytaj o to szkolenie. My wyślemy Ci kartę zgłoszenia na szkolenie.

KONTAKT

 

 

 

 

Scroll to Top